Eksymä ja muut autoetnografian aakkoset
Poliman tutkija Salome-Tuomaala Özdemir vietti kaksi viikkoa Mustarindan residenssissä Hyrynsalmella.
Alussa on auto, jolla talkkari hakee autoetnografin ja kaksi Mustarindan muuta residenssiläistä Hyrynsalmelta. Sitä ennen on toki linja-auto, kolme eri junaa, ja vaihdot niiden välissä, ison repun raahaaminen. Koko katkonainen, puksuttava matka Kainuuseen.
Banaanimuffinssit eivät kronologisesti kuulu tähän vielä, mutta aakkosjärjestyksen vuoksi on jo kerrottava, että niitäkin on tarjolla tutkimusjaksollani. Kuten myös karjalanpiirakoita, sämpylöitä, tummaa ja vaaleaa juurileipää, sekä erilaisia yhdessä valmistettuja illallispöytiä, runsaita kokoelmia lautaselle kerättäviä kasvisherkkuja, salaatteja ja tacoja täytteineen.
Care, that is something we talk about often, and even more often we offer it, generously, ja finglish on yksi residenssin kielistä. Muitakin kieliä saattaa olla. Linnut pihalla puhuvat jotain, ja tykkylumen peittämät kuuset metsässä viestivät omilla taajuuksillaan. Koska C, pitää mainita, että kuulen myös crip time -käsitteestä.
Dissonanssi Mustarindan ja muun maailman taajuuksien välillä kaikuu kehossa, kun vuorotellen yritän aistia tätä paikkaa Paljakanvaaran päällä, sen materiaalisuuksia, hitaita rytmejä, avautuvia yhteyksiä, lumen painoa ja avaruutta, ja sitten olla kontaktissa sähköpostilla ja katkeilevin etäyhteyksin siihen maailmaan missä monen työtehtävän pitäisi olla jo tehtynä.
Eksymä on paikka kartalla, pienen matkan päässä merkityistä poluista ja näköalatornista. Metsässä on niin paljon lunta, että sinne ei pääse poikkeamaan, ja metsäsukset ovat liian raskaat. Mutta polulla pysyessäkin metsä upottaa ja eksyttää ajatukset hyvällä tavalla.
Fiction can be speculative. It is a method by which to imagine alternative futures.
Googlaamme verbien ymmärtää, käsittää ja pohtia etymologioita.
Hengittäminen on aina helpompaa metsässä, ja sieltä palattua.
Isät. Vauvojen.
Juurileivontaa opetetaan, tai vähintäänkin harjoitetaan keittiössä harva se päivä. Siitä on kirjoitettu Mustarinda-lehteenkin. Juuresta huolehtiminen on yksi huolenpidon teko, ja leivän jakaminen toinen. Juureen leipominen on käsitettävä viesti hitaasta ja syklisestä ajasta.
Komposti jäätyy. Talkkarit sulattelevat sitä kuumavesikanistereilla.
Lämmitys- ja energiajärjestelmä on rakennettu osittain omavaraiseksi. Astianpesukone pitää muistaa panna päälle päivällä, jotta aurinkopaneelien energia tulee heti hyötykäyttöön.
Muutos, miten se voisi tapahtua? Mitkä ovat sellaisia olemisen tapoja, jotka tekevät muutoksia maailmaan? Millaiset muutokset ovat mielekkäitä, hedelmällisiä? Mitä meidän täytyy muistaa muutosten keskellä?
Nauraessa tyhmille sotavitseille jotakin raskasta kevenee, putoaa. Näinkin voi olla yhdessä, juuri nyt.
Oppiminen toisilta on olennaista, enkä puhu nyt vain juurileivonnasta tai uusista käsitteistä, vaan toistuvista ruumiillisista asettumisista toistemme yhteyteen.
Polima-hankkeen tutkijana minulta kysytään: mitä tarkoittaa, kun kerromme nettisivullamme, että suhtaudumme myös tutkimuksemme osallistujiin kanssatiedontuottajina ja tutkijoina.
Question & Answer sessions should be held on regular basis, I think, to keep the information flowing and diversity of understandings alive between different knowledges and knowers. Access riders, we ponder, might help too if we want to build common fields of research.
Revontuliin liittyy uskomus, jonka mukaan ne kuuntelevat ihmisiä. Sen vuoksi niiden esiintyessä tulee olla aivan hiljaa.
Suhteet itseen, paikkaan ja toisiin tuntuvat koettuina ainutlaatuisilta, mutta ovat niin paljon muutakin. Juuri noissa suhteissa rakentuu sosiaalinen. Autoetnografia on tuon rakentumisen havainnointia ja kirjaamista.
Tiedon dialogisuus on työtä, jota tehdessäni hikoilen kainaloista ja kaulasta.
Uutiset Ukrainasta tulvivat mieleen, keskeyttäen unet toistuvasti.
Vaihtoehdot näyttävät vähenevän.
X on asento, jossa haluaisin välillä jäädä makaamaan pihalle tai polun varteen.
Ymmärtää vauvoja on parasta ymmärrystä: ottaa syliin liikkuva lämmin paino, ympyröidä se käsivarsillaan, pitää pieni ihminen hetken siinä.
Z on jostain syystä canceloitu. En jaksa lukea sotauutista siitä pidemmälle.
Ååh, äh ja höö, sanovat vauvat. Ja monia muita tärkeitä äännähdyksiä, jotka osoittavat täsmällisesti kulloisenkin ruumiillisen ja sosiaalisen tarpeen.
Äitiminen on kuulemma helpompaa silloin kun liukumat siitä toisiin toimijuuden muudeihin, kuten taiteilemiseen, ovat helpompia, eikä tarvitse matkustaa metrolla kauas ollakseen toisten kanssa tai palatakseen päiväunille.
Öljyä ajattelisin mieluiten ruokaöljynä, jota on jaettujen ruokien hyllyssä monta pulloa. Mutta onko postfossiilinen tulevaisuus jo täällä vai vasta matkalla tänne?
Teksti ja kuvat: Salome-Tuomaala-Özdemir
Lähteet:
Keskustelut ja oleminen Mustarindassa maaliskuun 2022 talkkareiden ja residenssiläisten kanssa.
Bullivant, Jessie & Jemina Lindholm 2021. Access Riders. https://frame-finland.fi/en/resources/access-riders/
Kamppi, Nina 2016. Renki isäntää käsittämässä. Kielikello 1/2016 https://www.kielikello.fi/-/renki-isantaa-kasittamassa
Koski, Noora. Tämä on revontulten taikaa: Lue oudot uskomukset. Haettu 14.3.2022 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-on-revontulten-taikaa-lue-oudot-uskomukset/1784644
Ritvanen, Sanna 2020. Ystäväni hapanjuuri. https://mustarinda.fi/magazine/huoltaa-maintain/my-friend-the-sourdough
Samuels, Ellen 2017. Six Ways of Looking at Crip Time. Disability Studies Quarterly Vol. 37 No. 3 (2017): Summer 2017.
.